Sjukstuga

Nästan en vecka har gått sen vi sågs sist.

Elliot blev sjuk på måndag kvällen så denna vecka har inte varit så skoj.
Vi hade massa inplanerat men det är bara att skjuta upp till en annan gång. Så typiskt!
Känns som nån i familjen alltid är sjuk!
På tisdagen var Elliot så hängig, genomförkyld, hostig och febrig. Ögonlocken hängde och tårarna rann för han var så trött och sjuk. Men han kunde/ville inte sova för det, stackarn!
Den natten sov han o jag två timmar sammanlagt.

Det har inte blivit så mycket sömn dom senaste nätterna och vi är ju väldigt vana vid det annars.
Nu börjar han må bättre och sover mycket bättre igen.
I onsdags började Freddys hals att göra ont och sen blev han jättesnuvig och stannade hemma från jobbet torsdag. Min hals gör ont men känner mej inte snuvig. Jag vill verkligen INTE bli sjuk!!! Orka!

Annars har vi bara varit hemma och myst. Man kan inte göra så mycket annat när dom små liven inte mår bra.

Freddy jobbade halva dagen idag och när han kom hem passade jag på att få lite egentid. Det behövde jag efter denna vecka! Så jag åkte en sväng till Tornby, Ikano, Ikea, Rusta och Maxi.
Det blev ett par byxor från Vero Moda som jag tänkt köpa länge, härmar Sofie;-) Dom är jättefina!
En liten röd/svart rutig skjorta med svart slips till Elliot från Lindex, från Ikea blev det en stjärn-ljusslinga till Elliots fönster, röda glöggmuggar och lite julgransglitter mm. Jag skulle egentligen köpa en lampa till köket men nån sån hittade jag inte. Ja sen blev det en ny ljusboll (freddy hade sönder min) och mat såklart på Maxi.

Ikväll provade vi att göra avokadopaj, ni som ser på "Halv åtta hos mig" vet vad jag menar.
Det blev jättegott!



Avokadopaj med kräftstjärtar, gräslök och en touch av het chili

Avokadopaj med kräftstjärtar, gräslök och en touch av het chili
Antal portioner: 10 Färdigt på: 40 min
Ingredienser
Pajdeg
125 g rumsvarmt smör/margarin
3 dl vetemjöl
3 msk vatten
1 krm salt

Avokadokräm
2 st mogna avokados
saft från ½ lime eller 1 msk pressad citron
1 st liten grön pepparfrukt
5 kvistar bladpersilja
1-2 tsk örtsalt
1 krm svartpeppar
0.5 tsk kajenpeppar
1 burk lätt crème fraiche
10 st gräslöksstrån

Till garnering
1 dl kräftstjärtar eller räkor
gräslöksstrån efter tycke
garnera gärna med ätliga blommor för härlig sommarkänsla

1. Blanda alla ingredienserna till pajdegen i en bunke eller matberedare. Knåda/mixa samman till en deg. Tryck ut pajdegen i pajform, gärna med löstagbar kant. Grädda pajskalet i ca 20 min i 225 grader i mitten av ugnen. (till lätt gyllenbrun färg.) Låt svalna.

2. Skala och skär avokadorna och placera dem i en matberedare, pressa över saften från citrusfrukten.

3. Dela pepparfrukten och kärna ur den, dela den i mindre bitar och lägg den i matberedaren.

4. Strö ner hackad persilja och gräslök.

5. Lägg även ner kryddorna samt crème fraiche.

6. Mixa alltsammans till en jämn kräm.

7. Smaka av, tillsätt ev lite mer kryddor om du vill ha lite mer sting i pajen.

8. Bred krämen i pajskalet och garnera med gräslök och kräftstjärtar/räkor samt ev blommor.

Testa!!

Nej nu ska jag se vem som åker ut ur Idol (hoppas Mariette) och sen är det läggdags för min del.

God natt på er!
#1 - - Sofia:

Shit vad vi har lite ångest här hemma ang nyår, både ja o mogge säger att det känns så konstigt och nyår kommer inte bli det samma... Får se hur vi gör? Kommer ju sakna er... Kramar

#2 - - Anonym:

ag har utmanat dig i min blogg